loading

Sporządzamy wyceny nieruchomości: niezabudowanych (działki), zabudowanych (budynki, domy, domy w trakcie budowy), lokalowych (lokale mieszkalne, lokale użytkowe), komercyjnych (budynki biurowe, handlowe, obiekty usługowe itd.), przemysłowych (obiekty fabryczne, obiekty produkcyjno-magazynowe), rolnych leśnych, zabytkowych, specjalnego przeznaczenia, wyceny wartości niematerialnych i prawnych.

Masa spadkowa często zawiera nieruchomości – kiedy i kto może nimi dysponować? Konieczne jest w tym zakresie przeprowadzenie właściwego postępowania spadkowego. Formalne potwierdzenie praw do spadku może nastąpić w ramach postępowania sądowego lub notarialnego, w którym sporządzany jest protokół dziedziczenia lub akt poświadczenia dziedziczenia. Notarialna forma postępowania spadkowego jest szybsza, ale droższa i możliwa gdy spadkobiercy są zgodni i stawią się osobiście u notariusza. Następnie powinniśmy zgłosić nieruchomość w celu opodatkowania lub zwolnienia od podatku do urzędu skarbowego. Obowiązek podatkowy w przypadku dziedziczenia powstaje, z chwilą:

1/ uprawomocnienia się postanowienia sądu stwierdzającego nabycie spadku lub

2/ zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia przez notariusza

Przepisy przewidują zwolnienie z opodatkowania spadków dla najbliższej rodziny – bez względu na wartość spadku. Konieczne jest jednak zgłoszenie nabycia spadku właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie sześciu miesięcy. Zgłoszenia dokonuje się na formularzu SD-Z2. Spadkobiercy, którzy będą musieli zapłacić podatek, mają miesięczny termin na zgłoszenie nabycia spadku i rozliczenie podatku. Aktualnie obowiązuje druk SD-3. Przy wypełnianiu formularzy do urzędu, spadkobiercy często zgłaszają się do rzeczoznawcy majątkowego w celu określenia wartości nabytych nieruchomości, działek czy też innych nieruchomości zabudowanych. Później wykonana opinia jest często również wykorzystywana do dalszych czynności związanych z odziedziczonym majątkiem, a to do sprzedaży, darowizn czy też działów spadku. Po rozliczeniu się z urzędem skarbowym możemy uzyskać zaświadczenie, że nabycie spadku jest zwolnione od podatku lub że podatek został zapłacony. Posiadając dokument potwierdzający nabycie spadku czyli postanowienie sądu lub akt poświadczenia dziedziczenia i zaświadczenie z urzędu skarbowego dokonać czynności związanej z naszą odziedziczoną nieruchomością u notariusza np. sprzedaży, darowizny lub działu spadku. Potrzebne jeszcze będą oczywiście dokumenty dotyczące nieruchomości niezbędne przy tych czynnościach.

PODSUMOWUJĄC, ABY DYSPONOWAĆ NIERUCHOMOŚCIĄ ODZIEDZICZONĄ W SPADKU NALEŻY WYKONAĆ CZYNNOŚCI:

1/ potwierdzić prawa do spadku – Sąd lub notariusz

2/ zgłosić nabycie spadku do Urzędu Skarbowego

3/ uzyskać zaświadczenie z Urzędu Skarbowego Jeżeli odziedziczyliśmy nieruchomość należy jak najszybciej przeprowadzić postępowanie spadkowe, uregulować stan prawny, żeby móc nią dysponować, czasami trzeba dogadać się ze spadkobiercami, co bywa niekiedy trudne i wymaga kompromisów oraz dobrej woli.. W swojej praktyce często wyceniam wartości nieruchomości do podziału majątku pomiędzy spadkobiercami, ponieważ współwłasność która powstaje w drodze dziedziczenia powoduje często konflikty. Postępowanie w sądzie może trwać czasami wiele lat, dlatego warto się mimo wszystko porozumieć.