
Często przed sprzedażą właściciele nieruchomości, których dotyczy opłata planistyczna chcą wiedzieć, jaką kwotę będą musieli zapłacić w gminie po zbyciu gruntu. Przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym dają taką możliwość – art. 37 ust 7. Zgodnie z przepisami właściciel albo użytkownik wieczysty nieruchomości, której wartość wzrosła w związku z uchwaleniem lub zmianą planu miejscowego, przed jej zbyciem może żądać od wójta, burmistrza albo prezydenta miasta ustalenia, w drodze decyzji, wysokości opłaty, o której mowa w art. 36 ust. 4.
Możemy zatem, zgodnie z przepisami ustawy wystąpić do gminy z wnioskiem o wydanie wstępnej decyzji o opłacie planistycznej (wzór wniosku często gminy umieszczają na swoich stronach internetowych). Następnie gmina ustala wzrost wartości nieruchomości zlecając rzeczoznawcy majątkowemu sporządzenie operatu szacunkowego. Po wykonaniu wyceny, wydana zostaje decyzja administracyjna, która pozwala ustalić koszty związane ze sprzedażą nieruchomości, której dotyczy opłata planistyczna. Jeżeli nie nastąpi zbycie nieruchomości opłata nie jest egzekwowana.
Podsumowując: występując do Gminy przed sprzedażą nieruchomości o ustalenie opłaty, możemy dowiedzieć się jakie koszty z nią związane będą nas dotyczyć po zbyciu.